SWOT Analizi ile Markanızı Büyütün!

swot analizi nedir nasıl yapılır ve örnekleri

Kişisel gelişim için ve marka stratejileri için önemli bir konu olan SWOT Analizi’nden bahsedeceğim. Hayatınızın her alanında durumları incelemek bir sonraki hareketiniz için size yardımcı olur. Bir marka için strateji belirlerken de mevcut durumun doğru analiz edilmesi yeni hedefler belirlerken daha gerçekçi olunmasını ve dolayısıyla başarıya daha yakın olmanızı sağlar.

İşin bu noktasında SWOT Analizi adı verilen bir durum değerlendirme sistemi ortaya çıkıyor. Tam olarak nedir, ne işe yarar, nasıl yapılır, örnekleri nelerdir gibi başlıklarla inceleyerek bir markanın dijital stratejisini belirlemenize yardımcı olacağım.

Özellikle SWOT Analizi için yazılan diğer yazıları incelediğimde birçoğu kişisel gelişim kitapları ya da pazarlama 3.0 odaklı kitaplardan alıntılar ile yazıldığını gördüm. Bu yazımda size daha çok Pazarlama 4.0 yani dijital pazarlama ve e-ticaret odaklı anlatacağım.

SWOT Analizi Nedir? 

swot analizi nedir?

Temel olarak 4 kriter üzerinden markanızı incelemenizi sağlayan bir analizdir. S, W, O, T harfleri ingilizcedeki Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats yani Güçlü ve Zayıf yönler, Fırsatlar ve Tehditler kelimelerinden gelmektedir.

S — Strengths (Güçlü yönler)
W — Weaknesses (Zayıf yönler)
O — Opportunities (Fırsatlar)
T — Threats (Tehditler)

SWOT Analizi Ne İşe Yarar? 

SWOT Analizi bir markanın güçlü yönleri ile zayıf yönlerini kıyaslamanızı, markanın sektördeki fırsatlarını keşfetmenizi ve tehditlerine karşı önlemler almanızı sağlayan bir durum değerlendirmesidir aslında. Gayet açık bir şekilde ne işe yaradığı ortadadır. Marka için hedef belirlemeden önce durum değerlendirmesi yaparak gerçekçil hedefler belirlemenizi sağlar.

SWOT Analizi Nerede Kullanılır?

Birçok farklı sektörde ve alanda kullanılabilir. Kişisel olarak yapacağınız planlar için yani üniversite hedefiniziniz ya da kariyer hedefinizde de kullanabilirsiniz. Dijital pazarlamasından sorumlu olduğunuz bir marka için de kullanabilirsiniz.

Markanın büyümesi için gerekli potansiyelin keşfedilmesinde, yeni hedefler belirlenmesinde, mevcut durumun doğru bir şekilde aktarılmasında kullanabileceğiniz bu analizi hem genel hem de parçalar halinde kullanabilirsiniz. Google ADS, Facebook, Instagram, SEO ve offline pazarlama gibi farklı alanları detaylı incelemeye alarak daha verimli sonuçlar elde edebilirsiniz.

SWOT Analizi Nasıl Yapılır?

Tabii ki her yiğidin yoğurt yemesi farklı olacağı gibi SWOT Analizi yapılırken de farklılıklar olabilir. Temel olarak anlattığımda zaten kendi yapacağınız SWOT analizlerini kişiselleştirebilir veya markanıza uyarlayabilirsiniz.

Birinci Adım – S – Güçlü Yönlerini Keşfet!

Markanızın güçlü olduğu alanları keşfedin. Örneğin Facebook reklamlarının mı dönüşüm oranı daha mı yüksek yoksa Instagram reklamlarının mı? Ya da hangi sosyal mecrada varlığınız daha kuvvetli? Müşterilerinize en kolay ve en az maliyetle ulaşabildiğiniz alanlar hangileri? En çok satabildiğiniz ürün çeşitleri hangileri? gibi sorular sorarak güçlü yönlerinizi keşfedebilirsiniz.

İkinci Adım – W – Zayıf Yönlerini Tespit Et

Her markanın hem güçlü hem de zayıf yönleri bulunur. Yönettiğiniz markanın zayıf yönlerini görmezden gelmek yerine yüz üstüne çıkartmanın büyük faydası olacaktır. Satışlarınızı arttırmak için ya da markanın büyümesi için SWOT Analizi yaparken zayıf yönler genellikle gizlenir. Gizlemeyin. Tarafsızca tüm hatalarınızı ve zayıf yönlerinizi önünüze serin. Ve zayıf yönlerinizi nasıl değerlendirebileceğinizi düşünün.

Üçüncü Adım – O – Fırsatlarınızı Keşfedin!

Güçlü yönlerinizi biliyorsunuz, zayıf yönlerinizi de. Sektör araştırması yapın ve fırsatlar keşfedin. Örneğin; rakibinizin yatırım yapmadığı ama potansiyeli olan bir alan, büyük bir fırsat olabilir. Güçlü ve zayıf yönlerinizi bilmeniz fırsatlarınız için size daha iyi doneler verecektir.

Dördüncü Adım – T – Tehditler, Her Yerde!

Markanızı tehdit eden unsurları tespit edin. Zayıf yönlerinizi etkilemesine izin vermeyin. Güçlü yönleriniz ile tehditlere karşı çalışmalar planlayın. Gelecekteki hedeflerinizi planlarken tehditleri mutlaka göz önünde bulundurun. Aksi taktirde büyüme hedeflerine ulaşmak kolay olmayacaktır. Rakiplerinizin attığı önemli adımlar size tehdit oluşturabilir.

SWOT Analizinin dördüncü adımında tehditleri tespit ederken de sektör ve rakip analizlerine ihtiyacınız olabilir.

SWOT Analizi Örnekleri

Paratic.com‘dan aldığım ve internette bulduğum SWOT analizi örnekleri aşağıdadır.

galatasaray-swot-analizi-ornegi-paratic
kahve-dunyasi-swot-analizi-ornegi
kisisel-swot-analizi-ornegi-paratic
starbucks-swot-analizi-ornegi-paratic
toyota-swot-analizi-ornegij

2 YORUMLAR

  1. Swot analizi aslında ne iş yaparsak yapalım uygulumamız gerekn bir yöntem ve bu yazı da da bu yönteme en güzel şekilde değinilmiş neler yapabileceğimiz, nelere odaklanmamız gereken bilgileri yararlı buldum teşekkürler

Yorumunu Bırak

Please enter your comment!
Please enter your name here