Responsive Tasarım Neden Önemlidir?

Responsive Tasarım Neden Önemlidir?

Web site tasarımı araması yaptığınızda karşınıza ilk önce responsive tasarım ya da Türkçe’ye çevirdiğimizde tüm ekranlara uyumlu, duyarlı tasarım şeklinde sonuçlar görürürüz. Peki nedir bu responsive tasarım ve neden bu kadar önemlidir?

Yazıma alt başlıklarla temelden başlayarak devam edeceğim. Responsive kelimesinin sözlük anlamından SEO ve dijital pazarlamadaki yerine kadar inceleyerek responsive tasarımın neden önemli olduğunu hep birlikte anlayabiliriz.

Responsive Nedir? 

Kelime anlamı “duyarlı” olan responsive, son 5 yıldır dijital pazarlama sektöründe oldukça yer etmiştir. Google ADS’te duyarlık reklamlar, site tasarımlarında “duyarlı” tasarımlar söz konusu olmaktadır. Örneğin 1200×628 boyutu dijital pazarlama uzmanları tarafından responsive ölçü olarak adlandırılır. Bunun sebebi ise 1200×628 boyutta bir görseli hem Google ADS’te duyarlı reklam olarak çıkabilmeleri hem de Facebook ve Instagram’da bu ölçü ile hazırlanmış görseli reklam olarak yayınlayabilmeleridir.

Tasarım konusunda ise duyarlı tasarımın mantığı çok basittir aslında. İnternet sitelerine yalnızca düşük çözünürlüklü masaüstü veya dizüstü bilgisayarlardan giriş yapmıyoruz artık. Mobil cihazlar, akıllı saatler, tabletler ve çift belki de üçlü monitörler ile internet sitelerine erişebiliyoruz.

Her yeni gelişim yeni bir ihtiyacı doğurmuştur doğal olarak. Farklı boyutlarda cihazlar kullanarak internete giriş yapabilmemiz web siteleri için tüm bu cihazlarda düzgün görünecek bir site ihtiyacı doğurmuştur.

Responsive Design (Duyarlı Tasarım) Nedir? 

Responsive Design = Duyarlı Tasarım

Bir web sitesinin masaüstü görünümü ile mobil görünümü arasındaki dengeyi sağlayabilmek için duyarlı tasarımlara ihtiyacımız vardır. Çoğu WordPress teması artık responsive tema olarak versiyonlarını güncellemiştir. Bu bakımdan WordPress çok avantajlıdır. Tabii ki özel yazılım ile de responsive design web siteleri yapılmaktadır.

Twitter’ın hazırlamış olduğu ve ücretsiz bir şekilde açık olarak sunduğu bootstrap altyapısı sayesinde responsive web siteleri yapabiliriz.

Teşekkürler Twitter, sen olmasan ne yapardık 🙂 

Responsive tasarımı en iyi anlatacak örnek tabi ki ikisi arasındaki farkı yan yana koyarak görselleştirmek olacaktır.

responsive-tasarim-ornekle-anlatim

Gördüğünüz üzere soldaki responsive olmayan bir web sitesinin mobil cihazdaki görünümü sağdaki ise responsive bir tasarımın mobil cihaz görünümü.

Not: Bu arada bahsetmeden edemeyeceğim. Responsive tasarım kodlarında hak iddia eden bir firma, web site sahiplerine uyarı göndererek ücret talep etmektedir. Hiç bir şekilde bu tip dolandırıcılara inanmayın.

Özel Yazılım Mı? WordPress Mi? 

Bu sorunun cevabı tamamen size kalmış bir şey aslında. Responsive tasarım özel yazılım bir web sitesinin maliyeti oldukça yüksek olabilir. İhtiyaçlarınızı karşılayabilen yenilikçi bir WordPress tema ile de çok güzel işler yapabilirsiniz. Hatta WordPress altyapısı için özel tasarım bile yaptırabilirsiniz tabi bu da maliyetli olacaktır.

Not: WordPress temalarda mobil cihazlarda görünmesini istemediğiniz bir alanı kolaylıkla gizleyebilirsiniz.

Mobil Cihaz Çağı!

Bütçeniz her ne olursa olsun, responsive tasarıma önem verin. Çünkü sitenizi ziyaret edecek kullanıcıların %80’i mobil cihaz kullanıyor. Hal böyle olunca tabii ki mobil uygulama bile duruma göre ihtiyaç olabilir. Ama mobil cihaz kullanıcılar sizin web sitenizin daimi kullanıcısı değil ise mobil uygulamanızı indirme taraftarı olmayabilirler. Bu yüzden tüm ekranlara uyumlu yani responsive tasarım bir web sitesi gerçekten ihtiyaçtır.

Web sitenizin mobil uyumlu olup olmadığını kolayca test edebilirsiniz. Tabii ki Google’ın mobil uyumluluk testi aracını kullanarak: https://search.google.com/test/mobile-friendly?

Responsive Tasarım ve SEO İlişkisi

SEO yani arama motoru optimizasyonu sırasında eğer bir SEO uzmanı ile çalışıyorsanız, SEO uzmanınız size, sitenizin responsive olmadığını ve bu yüzden mobil arama sonuçlarında üst sıralarda görünemeyeceğinizi doğal olarak organik trafiğinizin düşeceğini söyleyecektir. Eğer SEO’nuzu kendiniz yapıyorsanız, durumun böyle olacağını ben söylemiş olayım 🙂

SEO için bir sıralama faktörü olan mobil kullanılabilirlik sorunlarını Search Console üzerinden kolayca görebilirsiniz.

İçeriğine ekrana sığmaması ya da yazıların okunabilir boyutta olmaması gibi hatalar alıyorsanız responsive bir tasarıma sahip değilsiniz demektir. Bu da doğrudan organik performansınızı etkileyecektir.

Ayrıca kullanıcı deneyimi açısından da oldukça önemli olan responsive tasarım, kullanıcı deneyimi faktörü ile yine organik performansınızı etkilemeye devam edecektir.

Responsive Tasarım ile Kullanıcı Deneyimi Nasıl Sağlanır?

Web sitenize giren kullanıcıların yazıları okuyamaması ve zorlanması kullanıcı deneyiminde temel bir hatadır. Bu hatayı aştıktan sonra kullanıcı deneyimi trendlerini takip ederek, responsive tasarım web siteniz üzerinden özel değişiklikler yapabilirsiniz.

Kullanıcı deneyimini arttırmak için, kullanıcı davranışlarını inceleyebileceğiniz Yandex Metrica ve HotJar gibi araçlar kullanmalısınız!

Responsive Tasarımın E-Ticaretteki Önemi  (Örnekli Anlatım)

Özellikle e-ticaret siteleri için olmazsa olmaz şartlar arasındadır. Şu anda neredeyse hiç bir firma responsive olmayan bir tasarım ile e-ticaret sitesi yapmıyor. Fakat birkaç sene öncesinde gayet özel yazılım adı altında satılan e-ticaret paketlerinde responsive olmayan tasarımlar mevcuttu. Ve hala bu tasarımlar ile satış yapan siteleri görmek mümkün.

Responsive tasarımı bulunmayan bir müşterimden örnek vererek olayı net bir şekilde anlatabileceğimi düşünüyorum.

Eski Web Sitesi: Responsive olmayan bir tasarıma sahipti. Ürün açıklamaları zor okunuyordu, site geç açılıyordu ve kullanıcıyı yoran bir sepet adımları sürecine sahipti.

Günlük organik trafiği mobilde 5.000 masaüstü 15.000 düzeylerindeydi. E-Ticaret dönüşüm oranı ise 0.68 gibi bir orandaydı

Yeni Web Sitesi: Duyarlı bir tasarım, kullanıcı deneyimine hitap eden kolay sepet adımları, ürün açıklamalarının kolayca okunabilmesi, mobil uyumluluk problemlerin aşılması ve sitede mobil hız çalışmalarının sağlanması gibi detaylı çalışmalar yapıldı. Sonuçlar oldukça mutlu etti.

İlk haftadan itibaren: Günlük organik trafiği mobilde 20.000 ve masaüstünde 20.000 seviyelerine ulaştı. E-Ticaret dönüşüm oranı ise 0.80’lere ulaştı.

İlk aydan sonra kullanıcılarının %80’ini mobilden sağlayan firma organik trafiğini %600 arttırarak satışlarını katladı. E-Ticaret dönüşüm oranını 1.40 seviyelerine çıkartarak yatırımlarını arttırmaya başladı.

Hala Responsive tasarımın önemsiz olduğunu düşünmüyorsunuzdur umarım 🙂

Ayrıca Responsive tasarım nasıl yapılır konulu eğitim videoları izleyerek kendinizi geliştirebilirsiniz.

6 YORUMLAR

Yorumunu Bırak

Please enter your comment!
Please enter your name here