Hedef Kitle Analizi ile Müşterilenizi Tanıyın!

hedef-kitle-nedir-analizi-nasil-yapilir

Dijital pazarlamada sıkça bahsi geçen bir konu, hedef kitle (target audience) tam olarak nedir? Markamızı büyütmek için hedef kitlemizi nasıl tanırız? Nasıl analizler yaparak hangi araçları kullanarak dijital ortamda satışlarımızı arttırabiliriz? gibi birçok soruyu yanıtlandırmaya çalışacağım bu yazıma aşağıdaki temel başlıklar ile devam edeceğim.

Hedef Kitle Nedir?

Bir ürünün, markanın ya da web sitesinin potansiyel müşterilerinin bulunduğu kesime, hedef kitle denir.

Hedef kitlenin doğru belirlenmiş olması ve reklamların doğrudan hedef kitleye hitap etmesi, satış oranlarını arttıracaktır. En basitinden söylemek gerekirse, tıraş bıçağı satıyorsanız hedef kitleniz %99.9 erkek olacaktır. Sadece cinsiyet olarak değil, yaş grubu, gelir düzeyi, kullandığı cihaz türü, ilgi alanları, yaşam tarzı gibi birçok unsur da hedef kitlenizi daraltarak satışlarınızı arttırmaya yardımcı olan bilgilerdir.

Hedef Kitle Analizi Nedir? Nasıl Yapılır?

Pazarlanan ürünün, nasıl bir hedef kitleye uygun olduğunu belirlemek hedef kitle analizi yapmak demektir.

Hedef kitle analizi yapmanın birçok yolu bulunur. Örneğin; siyasi partiler veya büyük markalar hedef kitlelerini anlayabilmek için anketler yaptırır. Hedef kitle analizinin en geleneksel şekli zaten anket yapmaktır.

Hala bu yöntemin kullanılması ile birlikte diğer yandan Google ve Facebook’un geliştirdiği algoritmalar sayesinde dijital reklamcılıkta direkt olarak hedef kitlenize yönelik reklamlar oluşturabilmeniz de mümkündür.

Demografik ve Psikografik Gruplandırma

Demografik Gruplandırma

Hedef kitlem kimlerden oluşuyor?” sorusunun cevabını bulmak için sorulan soruların tamamı ile oluşturulan gruplandırmadır.

Müşterilerim kaç yaşlarında? ” 13-17 / 18-24 / 25-34 / 35-44 / 45-54 / 55+ ” şeklinde belirli yaş gruplarına indirgemek ve hedef kitlenizin yoğun olduğu yaş grubuna ağırlıklı reklamlar oluşturmak temel olarak yapılabilecek en uygun stratejidir.

Demografik gruplandırma için sorulabilecek diğer sorular;

  • Kadınlar mı yoksa erkekler mi daha çok ürünümü tercih ediyor?
  • Kullanıcılarımın medeni hali nedir?
  • Kullanıcılarımın eğitim durumu nedir?
  • Kullanıcılarımın gelir düzeyleri nedir?
  • Hangi şehirlerde yaşıyorlar?
  • Müşterilerimin dini inançları nelerdir?
  • Müşterilerim hangi işlerde çalışır?
  • Kullanıcılarım hangi cihaz türünü ve hangi boyutları kullanıyor?

gibi birçok soru ile hedef kitlenizi tanımaya bir adım daha yaklaşabilir ve çemberi bir o kadar daraltabilirsiniz.  Yaptığınız gruplandırmalardaki oranları birebir reklam bütçelerinde kullanarak verimli sonuçlar alabilirsiniz.

Yine en basit cinsiyet gruplandırması örneğini vermek gerekirse, örneğin; müşterilerinizin %70’i erkek ve %30’u kadın ise 10 reklam kampanyanızın 7’si erkeklere hitap ederken 3 tanesi de kadınlara yönelik olabilir ve reklam hedeflemesi yaparken yine bu şekilde hedeflemeler yapılabilir.

 Psikografik Gruplandırma

Demografik gruplandırma ile elde edeceğiniz veriler oldukça yüzeysel olacağından satışlarınızı arttırabilmek adına biraz daha derine inmeniz gerekebilir. Psikografi adı verilen gruplandırma yönteminde ise “neden” sorusuna cevap arayan sorular sorulur. Ve buna yönelik bir gruplandırma yapılır. Kullanıcılar neden pazarladığımız ürüne ihtiyaç duyar ve neden satın almak ister?

En temel psikografik gruplandırma sorusu “müşterilerimin ilgi alanları neler?” Sosyal Medya ve Google ADS üzerinden vereceğiniz reklamlarda hedef kitle bölümünde ilgi alanları seçeneğini görmüşsünüzdür mutlaka. Doğru ilgi alanlarını seçerek satışları arttırmak ve fazla reklam masrafından kurtulmak da mümkün. Bu işin bir üst noktası ise çapraz ilgi alanlarını keşfetmektir.

Çapraz ilgi alanlarını keşfetmek için yapılan market araştırmalarını kullanabilirsiniz. Örneğin, bir müzik albümünün pazarlamasını yapacaksınız diyelim ve bu müzik türüne ilgi duyanlar sizin hedef kitleniz. Çapraz ilgi alanı keşfederek yeni bir hedef kitleye ulaşmanız için kapsamlı araştırmalar yapmalısınız. O müzik türünü seven insanların sevdiği filmleri ya da kitapları bularak ilk adımı atabilirsiniz.

Örnek psikografik gruplandırma soruları;

  • Hangi filmleri izlerler?
  • Nereye giderler?
  • Değerleri nelerdir?
  • Siyasi görüşleri nedir?
  • İnternette en çok hangi mecraları takip ederler?
  • Nereden bilgi edinirler?
  • Neleri severler ve neleri sevmezler?

Dijital Reklamcılıkta Hedef Kitle Belirleme Yolları

Google Analytics, Facebook Audience Manager, Twitter Audince Insight gibi araçları kullanarak web sitenizin, Facebook ve Twitter sayfalarınızın takipçi kitlesinin iç görü ve demografik bilgileri keşfedebilirsiniz. Bu sayede reklam oluştururken takipçi kitlenizin bilgilerinden yararlanarak benzer kitlelere hitap edebilirsiniz.

Re-Marketing (Yeniden Pazarlama)

Hiç bir hedef kitle yapamıyorsanız kendi kitlenizi yeniden hedefleyin. En basit ve en etkili pazarlama tekniklerinden bir tanesidir re-marketing yani yeniden pazarlama. Google Analytics, Google ADS Re-Marketing ve Facebook Pixel etiketleri sayesinde sitenizi ziyaret etmiş, belirli gün ve dönemlerde sepete ürün atmış, satın almış ya da satın almaktan vazgeçmiş kitleleri ayrıştırabilirsiniz. Daha sonradan reklam kampanyalarınızda bu kitleleri kullanarak güzel dönüşümler elde edebilirsiniz.

Aynı zamanda push notification yani bildirim sistemleri kullanarak yeniden pazarlamayı etkili bir şekilde kullanabilirsiniz.

Bir başka yazıda yeniden pazarlama nasıl yapılır ve yeniden pazarlama etiketleri nasıl entegre edilir detaylı bir biçimde ele alacağım. Bir youtube videosu ile uygulamalı anlatım yaparsak sanıyorum ki artık okuyucularımın büyük bir kısmı yeniden pazarlama yapabilir hale gelir.

3 YORUMLAR

Yorumunu Bırak

Please enter your comment!
Please enter your name here